Holdtræning hos Aabybro Fysioterapi

Holdtræning er de seneste år blevet meget populært, fordi det er både socialt, godt for kroppen og generelt meget sundt. I vores lyse og moderne lokaler skaber vi de bedste forudsætninger for en god og effektiv holdtræning, hvad enten du søger hold inden for styrke af ryg, fysioterapeutisk yoga, parkinson eller et af vores andre hold.

Vi opretter løbende nye hold, når behovet opstår (såfremt antallet og deltagerniveau stemmer overens).

Der oprettes fx løbende hold inden for følgende emner:

  • Balance
  • Rygtræning
  • Fokuseret bevægelsesterapi – Yoga
  • Hensyntagende bevægelsesterapi – Yoga
  • Dynamisk bevægelighedstræning
  • Skuldertræning
  • Superviseret styrketræning
  • Løbehold
  • Efterfødselstræning
  • GLAiD (artrose)
  • Parkinson
  • Holdtræning til virksomheder

Herunder kan du se et skema over de aktive træningshold, vi afholder netop nu hos Aabybro Fysioterapi. Under skemaet finder du en nærmere beskrivelse af de enkelte hold.

Mandag

11:00 – 12:00 Cirkeltræning

Tirsdag

10:00 – 10:45 Parkinsonhold

10:30 – 11:25 Fokuseret bevægelsesterapi – Yoga
11.30 – 12.25 Hensynstagende bevægelsesterapi – Yoga

14:30 – 15:30 GLAiD træning
15:30 – 16:30 Ryghold – skåne

16:30 – 17:25 Dynamisk bevægelighedstræning

Onsdag

16:00  – 16:55 Superviseret styrketræning

Torsdag

10:00 – 10:45 Parkinsonhold
10:00 – 11:00 Cirkeltræning

11:30 – 12:30 GLAiD træning
12:30 – 13:30 Neurologi hold

Fredag

GLAiD (Godt Liv med Artrose i Danmark)

Hos Aabybro Fysioterapi har vi et GLAiD hold, hvor der er fokus på at træne hofter og/eller knæ med artrose på lægehenvisning. Du kan læse meget mere om det her: https://www.glaid.dk/.

Løbehold

Holdet henvender sig til dig som:

– aldrig har løbet før og gerne vil hjælpes godt i gang.
– har svært ved at komme afsted på egen hånd og gerne vil løbe med andre.
– har haft en skade og har brug for råd og sparring for at komme afsted igen.
– gerne vil kunne løbe 5 km, eller blot vil forbedre din nuværende tid på 5 km.

Forebyggende og styrkende øvelser indlægges som opvarmning for at undgå skader. Selve træningen består oftest af intervaller med skiftevis gang og løb med efterfølgende udspænding til slut.

Holdet adskiller sig fra et almindeligt løbehold, da det varetages af en fysioterapeut, som kan give faglige råd, kvalificeret sparring og individuelle tilpasninger undervejs. Der lægges op til, at man selvstændigt løber mindst 1 gang herudover ugentlig, gerne samme distance/interval som der præsenteres hver mandag, men det er ikke et krav.

Underviser er fysioterapeut Caroline Broberg Mose, som har stor faglig interesse indenfor løb, og som selv løber jævnligt.

Parkinsonhold

Parkinson er en progredierende sygdom, som kan medføre fysisk inaktivitet, og derfor er det vigtigt at træne. Det sociale sammenhold på et Parkinsonhold er også en vigtig del af træningen. Her vil du opleve, at mange andre er i samme situation som dig, og det vil booste dit mod og vilje i sygdommen.
Parkinson-træningsholdet giver dig en følelse af velvære, bedre humør og gør, at du bedre kan klare hverdagens aktiviteter. Kort fortalt giver regelmæssig træning dig bedre livskvalitet.
I træningen har vi fokus på balance, koordination, styrke og bevægelighed, som alle er relevante faktorer inden for Parkinson, der bør arbejdes med løbende og effektivt. Vi laver øvelser til musik, spiller med bolde, træner med elastik og vægte, laver konkurrencer, balancebaner og meget mere. Kort sagt – vi laver forskellige aktiviteter hver gang, så alle kan være med, og der er altid plads til et godt grin.

Fokuseret bevægelsesterapi – Yoga

En unik mulighed, via professionel fysioterapeutisk viden og indsigt, at blive guidet til bedre kontakt til din krop og dens signaler samt teknikker til afspænding og kvalitet i åndedrættet. Yoga har dokumenteret positiv effekt på både krop og sind, og på dette hold sammenkædes øvelserne i et behageligt flow, hvor vi bevæger os i alle planer.
Dette hold henvender sig til dig, som oplever kronisk lidelse, længerevarende skader/skavanker/bevægeindskrænkninger, smerter fra bevægeapparatet og/eller belastningsreaktioner som PTSD, stress, angst eller depression.
Medbring et tæppe, vand og gerne egen yogamåtte, hvis du har en, samt ekstra trøje og sokker til afspænding.

Underviser er Heidi Sivesgaard, og hun er uddannet fysioterapeut og kropsterapeut. Hun har flere års undervisningserfaring inden for bl.a. yoga og dynamisk bevægelighedstræning. Heidis viden, indsigt og ballast er således helt enestående og giver mulighed for unik træning med grundig, detaljeret og omhyggelig rådgivning og instruktion.

Hensyntagende bevægelsesterapi – Yoga

En unik mulighed for, via professionel fysioterapeutisk viden og indsigt, at blive guidet til hensynsfuldt at respektere din krops signaler gennem yoga, som har dokumenteret effekt på både krop og sind. Øvelserne foregår knæ-4-stående, siddende eller liggende – alt efter, hvad der er muligt for dig.

Dette hold henvender sig til dig med kroniske smerter, en kronisk lidelse (fibromyalgi, rygsøjlegigt(Morbus Bechterew), gigt eller lign) og/eller belastningsreaktioner som PTSD, stress angst eller depression.

Mød op i varmt træningstøj og medbring en pude, vand og et tæppe samt en måtte(yoga, pilates etc), hvis du har en – ellers kan du låne.

Medbring et tæppe, vand og gerne egen yogamåtte, hvis du har en, samt ekstra trøje og sokker til afspænding.

V. underviser Heidi Sivesgaard.

Dynamisk bevægelighedstræning

Kroppen er skabt til at kunne bevæge sig frit, men gennem det levede liv opstår muskelspændinger og/eller forkortet væv, som kan gøre bevægelser besværlige, energikrævende eller endog smertefulde. Øvelserne undersøger og udfører leddenes bevægelighed i HELE kroppen, og musklerne trænes til en stærkere kropsholdning og -funktion. Kom og mærk dig selv på en ny måde og oplev forandringer efter hver træning. 
Dette hold henvender sig til dig med længerevarende skader, skavanker, smerter fra bevægeapparatet, bevægeindskrænkning el. lign.

Mød op i træningstøj og bare tæer – medbring vand, et håndklæde og en måtte, hvis du har – ellers kan du låne.

V. underviser Heidi Sivesgaard.

Superviseret styrketræning

Styrketræning med en fysioterapeut er en god og effektiv måde at træne på, hvis du har eller har haft en diskusprolaps, knæproblemer, nakke/skulder smerter eller lign. Det kan også være for dig uden gener, som ønsker at forebygge og styrke kroppen generelt. Træning er et vigtigt element i genoptræningsprocessen og er med til at genoprette og sikre et højt funktionsniveau. Det kan øge motivationen for at komme afsted i en travl hverdag, da man mødes med andre med lignende problematikker og samtidig kan få faglig, kvalificeret rådgivning på højt niveau i trygge omgivelser. Træningen omhandler hele kroppen, med fokus på det den enkelte har ønske om og behov for.

Underviser er fysioterapeut Caroline Broberg Mose, Hun har stor erfaring indenfor styrketræning både på egen krop og som underviser. 

Holdtræning til firmaer

Aabybro Fysioterapi tilbyder holdtræning til virksomheder, hvor der ikke er tale om behandling af lidelser. I stedet er der fokus på træning, der tilgodeser skavanker/belastning, som kan være typiske for det pågældende firma. Det kan eksempelvis være skavanker, der opstår af stillesiddende arbejde.

Kontakt os for at tilmelde dig et hold eller for at høre nærmere.